W działającej na Bielanach klinice Periodent, pacjenci przed lub po zabiegu otrzymują od dentystów książkowe bestsellery. Wszystko po to, by skutecznie ograniczyć negatywne emocje przed zabiegiem lub po zabiegu dentystycznym. Jak się okazuje, czytanie nie tylko poszerza nasze horyzonty, ale i redukuje stres. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Sussex dowodzą, że ta czynność zmniejsza go nawet o 68 proc. Książki pod tym względem są skuteczniejsze niż słuchanie muzyki, spacer czy kubek herbaty.
Dentyści z Periodentu, zainspirowani wynikami badań, postanowili jako pierwsi w Polsce wykorzystać elementy biblioterapii w przeciwdziałaniu lękowi towarzyszącemu wizycie u stomatologia czyli tzw. dentofobii. Akcja "Książka z uśmiechem" trwa na Bielanach od lipca, a literackie bestsellery otrzymują na razie pacjenci, którzy poddają się najbardziej skomplikowanym zabiegom. Wśród autorów, których słowa mają przekierować uwagę czytających w przyjemniejszą stronę, są m.in.: Harlan Coben, Olga Tokarczuk, Maria Szymiczkowa czy duet Jacek Dehnel i Piotr Tarczyński.
– Wartka fabuła odciąga uwagę od natłoku myśli pacjenta przed zabiegiem. Zajmujący jest także sam fakt, że dostaje się z jakiegoś powodu książkę u dentysty. Przez to zamieszenie myśli nie skupiają się tak bardzo na zbliżającym się zabiegu. Książka pomaga także w domu, bo pacjent może ją zabrać. Czytając ją na sofie możemy zapomnieć o negatywnych emocjach, jakie towarzyszyły np. zabiegowi chirurgicznemu lub zakładaniu aparatu na zęby. W efekcie dentystę bardziej kojarzymy z książkowym thrillerem, niż thrillerem w fotelu stomatologicznym – tłumaczy lek. stom. Monika Stachowicz z Centrum Leczenia i Profilaktyki Paradontozy Periodent. Stachowicz dodaje też, że czytanie ma tu wymiar nie tylko psychologiczny, ale i medyczny. Podczas "pokonywania" kolejnych stron mięśnie stają się mniej napięte, obniża się tętno, a serce pracuje wolniej i bardziej regularnie, a w efekcie odczuwamy spokój.
W każdej z książek znalazła się też rekomendacja od psychologa lub specjalny list napisany przez autora. Jak podkreślają autorzy akcji, poza redukcją napięcia, wręczanie dzieł literatury, o których można podczas wizyty porozmawiać, ma tworzyć więź między lekarzem a pacjentem. Kolejnym, nieco szerszym celem „Książki z uśmiechem” jest oczywiście promocja czytelnictwa – Do akcji wybraliśmy książki najciekawszych polskich i zagranicznych autorów, które też sami lubimy. Tytuły będą się zmieniać. Nie bez powodu zaczęliśmy także akcje w wakacje. Liczymy, że zabrane książki pojadą z pacjentami na urlop – mówi Stachowicz.
Instahistorie z VIKI GABOR
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?