Koniec wolsztyńskich parowozów w ruchu osobowym
Piątkowe – 28.03. - spotkanie ostatniej szansy w sprawie przyszłości wolsztyńskiej parowozowni, które odbyło się na jej terenie, nie przyniosło rozstrzygnięć. Przedstawiciele spółki PKP CARGO przedstawili koncepcję utworzenia Instytucji Kultury na terenie parowozowni,czyli jak już wcześniej pisaliśmy czegoś w rodzaju muzeum, w którą mogłyby się zaangażować lokalne samorządy i Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Takie rozwiązanie w ocenie PKP CARGO S.A. dawałoby możliwość rozwoju parowozowni, pozyskanie dotacji i sponsorów przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu planowego pociągów pasażerskich, zlecanych przez Urząd Marszałkowski. Nie chciały się na to zgodzić samorządy.
Wszystkie zainteresowane strony ustaliły, że na kolejnym spotkaniu, które odbędzie się 18 kwietnia w Poznaniu, omówiony zostanie model przyszłej współpracy.
Informacja o tym, że poczciwe ciuchcie mogą zniknąć z ruchu planowego spowodowała, że niedzielne – 30 marca – pociągi z Wolsztyna do Leszna i z powrotem były wypełnione podróżnymi jak pociągi specjalne podczas parady parowozów! Wzdłuż trasy przejazdu ciuchcie goniło kilkadziesiąt aut z miłośnikami, którzy robili ostatnie zdjęcia pociągu pod parą.
Mimo, iż wszystkie strony wyraziły chęć dalszego prowadzenia przez wolsztyńskie parowozy ruchu planowego to już od 1 kwietnia ruch planowy na linii Wolsztyn - Leszno - Wolsztyn prowadzą szynobusy. Nie przekreśla to jednak możliwości zawarcia umowy na zamawianie parowozu do obsługi ruchu planowego na w/w linii w najbliższym czasie i powrotu parowozu na szlak.
Wczoraj ostatni pociąg z parowozem prowadził Ol49-59. Był to pociąg 77428 Wolsztyn 13:16 - Leszno 14:36. Pociąg powrotny poprowadził już szynobus, a wagony zostały w Lesznie. Parowóz wrócił do Wolsztyna "luzem".
KOMUNIKATY PRASOWE - CARGO, WIELKOPOLSKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI, STAROSTWO POWIATOWE I URZĄD MIEJSKI
Kolej mówi, że parowozy z Wolsztyna nadal mogą wozić pasażerów
Spółka PKP CARGO S.A. gotowa jest do przedłużenia umowy na świadczenie usług przewozu trakcją parową na linii Leszno-Wolsztyn. Decyzja o ewentualnym zawieszeniu wykonywania tego połączenia trakcją parową jest decyzją operatora przewozów na terenie województwa wielkopolskiego, czyli urzędu marszałkowskiego.
Obecna umowa wygasa z końcem marca. 10 marca br. doszło do spotkania przedstawicielami urzędu marszałkowskiego z reprezentantami spółki PKP CARGO S.A., na którym zostały zaprezentowane możliwe propozycje wzajemnej współpracy gwarantującej utrzymanie Parowozowni w Wolsztynie jako jedynego działającego obiektu tego typu w Polsce, unikalnego zabytku w skali światowej.
- Przedstawiliśmy koncepcję utrzymania przewozów trakcji parowej przy jednoczesnej propozycji utworzenia na bazie Parowozowni Wolsztyn instytucji kulturalnej i muzeum, a nie czysto komercyjnej, nastawionej na zysk. Takie rozwiązanie gwarantowałby zachowanie długoterminowej perspektywy działania, poprzez zwiększenie możliwości pozyskania finansowania w postaci dotacji czy środków unijnych. Umożliwiłoby to zaangażowanie w rozwój Parowozowni szerszej rzeszy organizacji, firm i miłośników kolei. Jednocześnie podtrzymaliśmy chęć realizacji przewozów trakcją parową, co jest naturalnym źródłem utrzymania parowozowni w należytym stanie – mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.
Proponowana instytucja kultury byłaby utworzona m.in. przez PKP CARGO S.A., województwo wielkopolskie, Gminę Wolsztyn i powiat wolsztyński.
Spółka PKP CARGO S.A. jest gotowa do prowadzenia dalszych rozmów w ramach współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Wypracowanie optymalnego rozwiązania z korzyścią dla społeczności lokalnej oraz środowisk związanych z historią i tradycją parowozów w Polsce to cel kolejnego spotkania zaplanowanego jeszcze w marcu.
Kontakt:
Mirosław Kuk
Rzecznik Prasowy PKP CARGO S.A.
(+48) 783 91 51 34
[email protected]
Stanowisko Starosty Wolsztyńskiego
W kontekście komunikatu PKP Cargo i pisma, które otrzymałem 18 marca br. dotyczących sprawy powołania spółki „Parowozownia Wolsztyn” informuję:
1. Po ponad trzech miesiącach milczenia ze strony PKP Cargo otrzymujemy propozycję zastąpienia spółki inną formą prawną tzn. „Muzeum Współprowadzącym” lub „Instytucją Kultury”.
2. Obie proponowane formy funkcjonowania Parowozowni nie są szczegółowo opisane ani w komunikacie rzecznika prasowego PKP Cargo Pana Mirosława Kuka, ani przez Prezesa Zarządu PKP Cargo Pana Adama Purwina.
3. Oprócz woli dalszych prac nad uratowaniem Wolsztyńskiej Parowozowni jako czynnej unikatowej instytucji dziedzictwa kulturowego na skalę europejską i światową (cyt. z pisma Pana Prezesa) oraz obligowania Urzędu Marszałkowskiego do kontynuacji obsługi linii Wolsztyn – Leszno trakcją parową nie ma żadnych propozycji.
4. Oczekujemy jako samorząd powiatowy na propozycję spotkania w tej sprawie, która powinna wypłynąć ze strony PKP Cargo.
I już na zakończenie dodam, że dziwne jest dla mnie i Zarządu Powiatu, (treść pisma Prezesa PKP Cargo przedstawiłem na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 13 marca br.) że rozmowy w dniu 10 marca br. odbyły się bez udziału naszego samorządu, który ma być współudziałowcem w tworzeniu nowego podmiotu związanego z Wolsztyńską Parowozownią.
Z poważaniem
Starosta Wolsztyński
Ryszard Kurp
Oświadczenie Wojciecha Jankowiaka, Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego w sprawie Parowozowni Wolsztyn
Samorząd Województwa Wielkopolskiego wraz z gminą Wolsztyn i powiatem wolsztyńskim już od roku gotowe są do utworzenia podmiotu gospodarczego w formie spółki prawa handlowego p.n. „Parowozownia Wolsztyn”. Opracowany został realny biznesplan tego przedsięwzięcia i zostały dokonane daleko idące przygotowania organizacyjne. Koncepcja ta zyskała akceptację ówczesnych władz PKP Cargo. Zmiany personalne w Cargo spowodowały, że przez rok niemożliwe stało się (wyłącznie z przyczyn leżących po stronie Cargo) uzgodnienie stanowiska w sprawie „Parowozowni”. Zgłoszona w ostatnich dniach zdawkowym pismem propozycja utworzenia wspólnie muzeum, przy założeniu długoterminowego zamówienia trakcji parowej przez Samorząd Województwa na tym etapie nie jest poparta żadnymi rzetelnymi analizami prawnymi ani ekonomicznymi. Samorząd Województwa nie może wyłącznie przejmować na dalsze lata kosztów utrzymania parowozowni bez jednoznacznej wizji jej funkcjonowania na zdrowych i realnych zasadach ekonomicznych. Podkreślając zdecydowaną wolę współdziałania w ratowaniu narodowego dziedzictwa kultury technicznej, jakim jest czynna parowozownia, do czasu przygotowania rzetelnej propozycji, co uzależnione jest wyłącznie od faktycznego (a nie tylko deklarowanego) zaangażowania PKP Cargo, zmuszeni jesteśmy nie przedłużać wygasającej z dniem 30 marca umowy na wykonywanie regularnych przewozów pasażerskich. Z chwilą, gdy powstanie realny model funkcjonowania „Parowozowni”, Samorząd Województwa może powrócić do zamawiania w określonym terminie i w faktycznie oczekiwanym przez pasażerów zakresie połączeń kolejowych realizowanych przy pomocy parowozów z Wolsztyna.
Poznań, 20.03.2014
Anna Parzyńska- Paschke
Stanowisko burmistrza Wolsztyna Andrzeja Rogozinskiego
Przede wszystkim muszę stwierdzić, że jesteśmy bardzo zaniepokojeni
zaistniałą sytuacją związaną z dalszym funkcjonowaniem Parowozowni w
Wolsztynie.
Przypominam, że w 2013 roku Gmina Wolsztyn uczestniczyła w pracach zespołu
negocjacyjnego, którego celem było utworzenie spółki „Parowozy Wolsztyn”, a
jej najważniejszym atutem miała być czynna trakcja parowa. W ich wyniku
wypracowano ostateczny projekt wraz ze wszelkimi niezbędnymi dokumentami tj.
projektem umowy wspólników i spółki, preliminarzem finansowym, zasadami
finansowania majątkiem itp. W spotkaniach tych uczestniczyli przedstawiciele
trzech samorządów czyli Województwa Wielkopolskiego, Powiatu Wolsztyńskiego,
Gminy Wolsztyn oraz umocowani przedstawiciele PKP CARGO.
Z nie do końca zrozumiałych dla nas powodów dalsze prace związane z
tworzeniem spółki zostały wstrzymane przez PKP CARGO.
Dnia 20 marca 2014 r. otrzymaliśmy od Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. pismo,
w którym zaproponował nowe rozwiązanie dla dotychczas omawianego wariantu
spółki poprzez utworzenie na bazie Parowozowni muzeum lub instytucji kultury
z udziałem trzech samorządów i PKP CARGO.
Zaproponowane rozwiązanie jest dla nas dużym zaskoczeniem, gdyż idzie w
innym kierunku niż wypracowany wariat. Propozycja PKP CARGO jest ogólnikowa
i nie zawiera wielu istotnych informacji. Jesteśmy w stałym kontakcie z
Wicemarszałkiem Województwa Wielkopolskiego Panem Zbigniewem Jankowiakiem.
Zwróciłem się do Pana Marszałka o odwrotne zorganizowanie spotkania z
zainteresowanymi stronami - celem znalezienia rozwiązania w zaistniałej
sytuacji. Mam nadzieję, że jeszcze w przyszłym tygodniu Pan Marszałek
doprowadzi do spotkania, na którym dojdziemy do konkretnych ustaleń.
Dla Wolsztyna, ale myślę że również dla powiatu i województwa dalsze
funkcjonowanie czynnej Parowozowni ma bezcenne znaczenie, gdyż jak wszyscy
wiemy jest to ostatni tego typu obiekt w Europie. Wszystkim zainteresowanym
zależeć powinno na tym, aby znaleźć formułę, która z jednej strony pozwoli
na utrzymanie Parowozowni i lokomotyw pod przysłowiową „parą”, ale również
umożliwi rozwój oraz zwiększenie wykorzystania tego obiektu, chociażby
dzięki turystyce kolejowej.
Informacji udzielił Burmistrz Wolsztyna Andrzej Rogozinski
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?