Pozwoli ono na wszczęcie kolejnego etapu, jakim będzie ogłoszenie przetargu na budowę dworca kolejowo-autobusowego w Wolsztynie. Obecnie trwają prace mające na celu przygotowanie specyfikacji przetargowej.
Warto wspomnieć, iż Gmina Wolsztyn złożyła wniosek o dofinansowanie tej inwestycji w kwocie ponad 4 mln. złotych. Rozstrzygnięcie konkursu jest przewidziane do końca bieżącego roku. Inwestycja będzie realizowana bez względu na wynik konkursu.
W budynku dworca oprócz podstawowych pomieszczeń niezbędnych do obsługi pasażerów takich jak: poczekalnia, kasy biletowe, toalety i restauracja zaplanowano także tzw. kino społecznościowe dla 30 widzów (również na realizację tego zadania został złożony wniosek o dotację), centrum informacji miejskiej, a także pomieszczenia biurowe na ostatniej kondygnacji. Celem inwestycji jest podniesienie standardu obsługi podróżnych poprzez poprawę jakości i atrakcyjności budynków dworcowych, jak i bezpośredniego ich otoczenia. Mamy nadzieję, że po zakończonej inwestycji dworzec stanie się prawdziwą wizytówką naszego miasta, jak i dobrym przykładem dla innych.
Cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście: istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni oraz nowoczesną, ekspresyjną linią zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury.
W ramach inwestycji planuje się kompleksową przebudowę i nadbudowę istniejącego budynku dworcowego, budowę zadaszeń, ramp i schodów zewnętrznych, budowę placu manewrowego autobusowego wraz z peronami obsługującymi pasażerów komunikacji autobusowej. Od strony ul. Dworcowej zaprojektowano przed budynkiem ogólnodostępny plac dworcowy z zegarem w postaci dominanty przestrzennej. To tu zlokalizowano w ramach kolejnego zadaszenia całodobową toaletę i parking rowerowy. Wśród ławek i donic z drzewami zaprojektowano miejsce na tablice informacyjne. W całym założeniu pojawiają się te same materiały wykończeniowe i mała architektura.
Wszystkie nowe zabudowy są utrzymane w kolorystyce czarno – czerwonej (nawiązanie do koloru parowozów) i wykonane ze stali. Zadaszenia niemal okalają cały budynek: są zadaszeniem peronu kolejowego i autobusowego, daszkami nad wejściem do budynków czy wiatami na rowery i taksówki. Całe założenie zostało tak zaprojektowane, by nie przytłaczało skalą. Jest dopasowane do skali miasta i zabudowy sąsiedniej. Wiaty zaprojektowano na różnych poziomach przez co nie dominują – zwłaszcza od strony ul. Dworcowej – i płynnie przechodzą w ulicę.
Dostępność z ul. Dworcowej do autobusowego placu manewrowego zapewniono projektując jednokierunkowy wjazd i zjazd. Dojście do budynku wykonuje się jako utwardzone. Na zewnątrz różnicę wysokości w stosunku do istniejącego budynku i peronu wyeliminowano projektując rampy poprzecinane schodami. Dzięki czemu nie tylko zapewniono dostęp dla niepełnosprawnych, ale ułatwiono także poruszanie się pasażerom (np. z walizkami, wózkami). Cała kompozycja schodowo – rampowa pełni również funkcję ławek i miejsca oczekiwania podróżnych, czy też będzie wykorzystywana jako platforma widokowa w czasie organizowanych parad parowozów.
Nawierzchnie peronów oraz plac przy budynku dworcowym projektuje się z płyt betonowych 50*50cm. Stopnie schodów z prefabrykowanych płyt betonowych. Wzdłuż ul. Dworcowej przed budynkiem dworca zaprojektowano miejsca postojowe: 11 ogólnodostępnych, 2 dla osób niepełnosprawnych oraz 2 typu Kiss&Ride.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?