Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wolsztyn: Modernizacja linii kolejowej Drzymałowo – Wolsztyn

UM Wolsztyn, opr. red.
UM Wolsztyn
Wolsztyn: Modernizacja linii kolejowej Drzymałowo – Wolsztyn. Odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. celem omówienia dokumentu pod nazwą „Opracowanie aktualizacji studium wykonalności dla projektu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 357 (Luboń koło Poznania – Powodowo)”.

W spotkaniu uczestniczyli między innymi: przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Włodzimierz Finke, Przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych w Zielonej Górze Krzysztof Zając, przedstawiciele firmy Pl.architekci (wykonawca projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Wolsztynie) przedstawiciele Instytucji Kultury Parowozownia Wolsztyn, członkowie Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, Przewodniczący Komisji Budownictwa – Jakub Lorenz, Gminę Wolsztyn reprezentowali: Burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis, Zastępca Burmistrza Wolsztyna – Tomasz Spiralski, Naczelnicy Wydziałów: Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej i Obrotu Nieruchomościami, Komunalnego i Ochrony Środowiska.

W/w opracowanie ma być podstawą do wystąpienia o dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz do sporządzenia dokumentacji projektowej modernizowanej linii.

Na wstępie Zastępca Burmistrza przedstawił plany inwestycyjne Gminy Wolsztyn na kolejne lata w ramach infrastruktury kolejowej. W pierwszej kolejności omówiono przedsięwzięcie inwestycyjne związane z rozbudową, przebudową i modernizacją budynków wolsztyńskiego dworca kolejowego z przeznaczeniem na zintegrowane centrum komunikacyjne wraz z zagospodarowaniem jego otoczenia. Zapoznano uczestników spotkania z planami przebudowy ciągu komunikacyjnego od dworca w kierunku parowozowni (wzdłuż ulicy Dworcowej). Przedstawiono także koncepcję rekreacyjnego zagospodarowania terenów pomiędzy torem kolejowym a Jeziorem, Berzyńskim z przeznaczeniem pod budowę miasteczka kolejowego wraz z ekspozycją parowozów. Efektem w/w działań ma być funkcjonalne powiązanie tych przestrzeni miejskich wykorzystując istniejące walory historyczne, architektoniczne oraz krajobrazowe miasta.

Przedstawiciele gminy Wolsztyn podtrzymali swoje stanowisko z poprzedniego spotkania, aby w studium wykonalności znalazły się między innymi takie zagadnienia jak:

- modernizowana linia kolejowa winna być dostosowana do przebudowy dworca kolejowego na zintegrowane centrum komunikacyjne szczególnie w zakresie peronu 1,

- zaproponowano usytuowanie dodatkowych torów z przeznaczeniem pod ekspozycję parowozów po przeciwległej stronie dworca kolejowego,

- podtrzymano propozycję wydłużenia przejścia podziemnego pod peronami w kierunku ulicy Kolejowej, mając na uwadze potencjalne zagospodarowanie terenów w sąsiedztwie Jeziora Berzyńskiego. Przedstawiciele biura projektowego zaproponowali przejście w poziomie szyn, aby zmniejszyć koszty ewentualnej inwestycji mającej na celu rozbudowę przejścia podziemnego,

- zaproponowano windy z tunelu podziemnego obsługujące pasażerów,

- wnioskowano o pozostawienie funkcji rampy wyładowczej, na długości ciągu komunikacyjnego w kierunku parowozowni. Zdaniem przedstawicieli biura projektowego obsługa towarowa mogłaby się odbywać z toru nr 5 i 9, (możliwość przyjmowania składów towarowych do ok. 400 m),

- zaproponowano także wyremontowanie nieczynnego żurawia wodnego w okolicy peronu nr 1 i podłączenie go do wodociągu miejskiego celem obsługi parowozów,

W pierwszym etapie całościowego opracowania nastąpi analiza społeczno – gospodarcza usług kolejowych, następnie będzie analiza wariantów inwestycyjnych, analiza kosztów i korzyści po czym zostanie sporządzona dokumentacja projektowa wybranego wariantu rozwiązań.

Na uwagę zasługuje fakt, iż modernizacja linii ma na celu między innymi skrócenie czasu dojazdu, poprawę przepustowości linii, zwiększenie dostępności przestrzennej dla transportu kolejowego, przejęcie transportu pasażerskiego z gałęzi mniej przyjaznych dla środowiska, zwiększenie maksymalnej prędkości pociągu do 120 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto