Parowozownia Wolsztyn. Jak przebiega naprawa parowozów? Wesprzyj zbiórkę na naprawę Tr5-65!
Jak wiemy, od 3 listopada 2022 roku wolsztyńska parowozownia nie posiada sprawnego parowozu. A stało się tak po usterce parowozu Ol49-69. Podjęto decyzję, aby zakwalifikować go do naprawy głównej i aktualnie jest do niej przygotowywany - kocioł pozbawiony rur ogniowych oczekuje oględzin przez inspektora dozoru technicznego i rozpoczęcia na tej podstawie rewizji wewnętrznej.
Piątego października 2022 roku do Czech do Kolina po zakończeniu procedury przetargowej został przetransportowany parowóz Pt47-65, gdzie wykonywana jest rewizja wewnętrzna jego kotła.
-Na chwilę obecną z kotła parowozu zostały wymontowane wszystkie rury ogniowe, wykonano pomiary i badania ścian. Kocioł jest już po wizycie inspektora polskiego Transportowego Dozoru Technicznego, który dokonał rewizji wszystkich elementów i zalecił montaż nowych rur. Rury są już zawalcowane na odpowiedni wymiar ścian sitowych, obecnie trwa ich montaż w kotle. W najbliższym czasie po zakończeniu montażu płomienic i płomieniówek zostanie wykonana próba szczelności (próba wodna) po jej pozytywnym wyniku, kocioł będzie przygotowywany do próby na gorąco pod parą. Mamy nadzieje, że pracę będą postępowały zgodnie z planem i na wiosnę parowóz zostanie przetransportowany do Wolsztyna
- informacje z dnia 17 stycznia ze strony Parowozowni Wolsztyn.
Pod koniec roku rozpoczęto również przygotowywanie do oględzin inspektora Transportowy Dozór Techniczny kotła parowozu Tr5-65. Aktualnie zakończony został pierwszy etap przygotowań do inspekcji, która miała miejsce 26 stycznia przez organ uprawniony i instytucja czeka na sporządzenie protokołu. Na chwilę obecną z walczaka kotła zostały usunięte wszystkie rury ogniowe, elementy przegrzewacza i przepustnica. Wnętrze zostało oczyszczone z kamienia i osadów. Dokonano wizualnej oceny stanu blach kotła, ścian sitowych i innych elementów.
-Mamy nadzieje, że po wizycie inspektora, będziemy mogli przystąpić do dalszych prac przy parowozie
- dodał dyrektor Waldemar Ligma.
Przypominamy również o powstałym Funduszu Odbudowy, który ma na celu przywrócić najcenniejsze egzemplarze. Pierwszą maszyną, na którą zbierane są środki jest Tr5-65 - jedyna taka istniejąca na świecie maszyna. Z informacji pozyskanych ze strony parowozowni wiemy, iż trafił on do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel. Po II Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym czynnym egzemplarz tej serii w całej Europie! Po 22 letniej “odstawce” parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie.
Zachęcamy do wsparcia zbiórki - TUTAJ LINK!
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?