Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parowozownia Wolsztyn. Jak przebiega naprawa parowozów? Wesprzyj zbiórkę na naprawę Tr5-65!

Martyna Pawelska
Martyna Pawelska
Parowozownia Wolsztyn
Parowozownia Wolsztyn jest symbolem miasta. Wielu mieszkańców jest przywiązanych do instytucji i interesuje się tym, co się w niej aktualnie dzieje. Na szczęście informacje odnośnie napraw parowozów udostępniane są na stronie instytucji i każdy z nas ma do nich dostęp. Przypominamy także, iż trwa zbiórka na naprawę Tr5-65. Zachęcamy do wsparcia!

Parowozownia Wolsztyn. Jak przebiega naprawa parowozów? Wesprzyj zbiórkę na naprawę Tr5-65!

Jak wiemy, od 3 listopada 2022 roku wolsztyńska parowozownia nie posiada sprawnego parowozu. A stało się tak po usterce parowozu Ol49-69. Podjęto decyzję, aby zakwalifikować go do naprawy głównej i aktualnie jest do niej przygotowywany - kocioł pozbawiony rur ogniowych oczekuje oględzin przez inspektora dozoru technicznego i rozpoczęcia na tej podstawie rewizji wewnętrznej.

Piątego października 2022 roku do Czech do Kolina po zakończeniu procedury przetargowej został przetransportowany parowóz Pt47-65, gdzie wykonywana jest rewizja wewnętrzna jego kotła.

-Na chwilę obecną z kotła parowozu zostały wymontowane wszystkie rury ogniowe, wykonano pomiary i badania ścian. Kocioł jest już po wizycie inspektora polskiego Transportowego Dozoru Technicznego, który dokonał rewizji wszystkich elementów i zalecił montaż nowych rur. Rury są już zawalcowane na odpowiedni wymiar ścian sitowych, obecnie trwa ich montaż w kotle. W najbliższym czasie po zakończeniu montażu płomienic i płomieniówek zostanie wykonana próba szczelności (próba wodna) po jej pozytywnym wyniku, kocioł będzie przygotowywany do próby na gorąco pod parą. Mamy nadzieje, że pracę będą postępowały zgodnie z planem i na wiosnę parowóz zostanie przetransportowany do Wolsztyna

- informacje z dnia 17 stycznia ze strony Parowozowni Wolsztyn.

Pod koniec roku rozpoczęto również przygotowywanie do oględzin inspektora Transportowy Dozór Techniczny kotła parowozu Tr5-65. Aktualnie zakończony został pierwszy etap przygotowań do inspekcji, która miała miejsce 26 stycznia przez organ uprawniony i instytucja czeka na sporządzenie protokołu. Na chwilę obecną z walczaka kotła zostały usunięte wszystkie rury ogniowe, elementy przegrzewacza i przepustnica. Wnętrze zostało oczyszczone z kamienia i osadów. Dokonano wizualnej oceny stanu blach kotła, ścian sitowych i innych elementów.

-Mamy nadzieje, że po wizycie inspektora, będziemy mogli przystąpić do dalszych prac przy parowozie

- dodał dyrektor Waldemar Ligma.

Przypominamy również o powstałym Funduszu Odbudowy, który ma na celu przywrócić najcenniejsze egzemplarze. Pierwszą maszyną, na którą zbierane są środki jest Tr5-65 - jedyna taka istniejąca na świecie maszyna. Z informacji pozyskanych ze strony parowozowni wiemy, iż trafił on do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel. Po II Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym czynnym egzemplarz tej serii w całej Europie! Po 22 letniej “odstawce” parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie.

Zachęcamy do wsparcia zbiórki - TUTAJ LINK!

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto