Parowozownia Wolsztyn: Jedna lokomotywa już wyremontowana. Co w sprawie zakupu wagonów turystycznych?

Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
24 kwietnia zakończyło sie malowanie parowozu TKt48-143
24 kwietnia zakończyło sie malowanie parowozu TKt48-143 Parowozownia Wolsztyn/Tomasz Opaska
Podczas czwartkowej sesji rady powiatu, padły pytania do starosty wolsztyńskiego odnośnie dalszego funkcjonowania Parowozowni Wolsztyn. Zdaniem dyrektora obiektu Wojciecha Marszałkiewicz przewozy turystyczne to sposób na zażegnanie problemów finansowych muzeum. Aby ten plan zrealizować potrzeba 5 milionów złotych. Starosta wyjaśnia, że zakup wagonów nie został ujęty w planie finansowym i nie wie, z jakich środków dyrektor chciałby to uczynić.

”W planie finansowym widnieje zero”

- Dyrektor Marszałkiewicz poinformował Polską Agencję Prasową o zamiarze zakupu wagonów sypialnych razem z wagonem restauracyjnym. Czy takie zakupy są zaplanowane w planie finansowym parowozowni na ten rok?

- zapytał radny Michał Nowak. Jak wyjaśnił starosta Jacek Skrobisz, zakup wagonów nie został ujęty w planie finansowym

- Jeśli chodzi o zakupy, które miały być dokonywane przez pana dyrektora, to w planie finansowym w tej pozycji widnieje zero. Dlatego nie wiem, z jakich środków pan dyrektor chce dokonać tych zakupów

– mówił. Radny zapytał też, czy jako rada powiatu, która w jednej czwartej finansuje parowozownię, mają szansę otrzymać sprawozdanie z działalności obiektu za 2020 rok.

- Od momentu, kiego zostałem powołany do rady programowej nie miałem możliwości spotkania się, ponieważ nie było zwołanego żadnego posiedzenia

– tłumaczy starosta.

Co w sprawie konkursu na stanowisko dyrektora parowozowni?

- Zarząd stał na stanowisku, że opiniujemy kandydaturę pana dyrektora do przedłużenia mu pełnienia funkcji, ale jako pełniącego obowiązki dyrektora parowozowni na okres do ogłoszenia i rozstrzygnięcia konkursu. Wiem, że pan dyrektor Marszałkiewicz ma powołanie na pełniącego obowiązki, ale nie dłużej niż do końca roku

– mówił Jacek Skrobisz. Dodał, że nie mają informacji od marszałka o terminie konkursu, ale do kolejnej sesji postara się to ustalić.

Dyrektor Marszałkiewicz twierdzi, że pomysł wprowadzenia przewozów turystycznych jest możliwy do wykonania, a środki na zakup wagonów miałby już w tamtym roku, ale w ich zdobyciu przeszkodziła pandemia koronawirusa.

- Wagony zostaną kupione ze środków zewnętrznych i jesteśmy daleko zaawansowani w rozmowach. W planach mamy cztery wagony sypialne i wagon restauracyjny. Każdy kosztuje blisko milion złotych. Jeszcze tych pieniędzy nie mam, ale jest na dobrej drodze. Gdyby nie pandemia, to miałbym już je w ubiegłym roku. Swoją drogą, cały czas nie mamy pieniędzy ze strony starostwa

- zaległe 400 tysięcy złotych i PKP Cargo 1,6 miliona złotych – wskazuje Wojciech Marszałkiewicz.

Jedna lokomotywa już wyremontowana

Na stanie wolsztyńskiego muzeum znajdują się trzy sprawne lokomotywy parowe, a także niemal trzydzieści, których stan pozostawia wiele do życzenia. Koszt remontu jednego zabytkowego parowozu oszacowano na 100 tysięcy złotych. Na ukończeniu jest renowacja parowozu TKt48-143. Jak mówi Wojciech Marszałkiewicz, wyremontowano ją dzięki środkom uzyskanym z ubiegłorocznej zrzutki i własnych finansów. Z tej okazji odwiedziła Wolsztyn ekipa programu Pociąg do Wielkopolski. Emisja odcinka z wolsztyńską lokomotywą odbędzie się 16 maja o godzinie 18 na antenie TVP3 Poznań.

- Lokomotywa jest prawie gotowa, brakuje tylko podłogi i możemy udostępnić ją do zwiedzania mieszkańcom i turystom. Pozostałe dziesięć lokomotyw odrestauruje zewnętrzny sponsor

– mówi. Obecnie turysta może oglądać lokomotywy skansenowe tylko z daleka. Po remoncie zyskają nowe miejsce ekspozycji i będzie można do nich wejść, zyskają też nowe miejsce ekspozycji.

Przypomnijmy, że zbiórka pieniędzy na utrzymanie parowozowni pojawiła się w internecie pod koniec maja 2020 roku. Wojciech Marszałkiewicz poinformował wówczas o zadłużeniu ze strony PKP Cargo w kwocie 1,6 miliona złotych. Pieniądze na bieżące potrzeby nadal nie zostały przelane, rozwiązać sytuację ma audyt, którym PKP Cargo warunkuje przelanie pieniędzy za ubiegłe lata, ale i za 2021 rok.

Czytaj

24 kwietnia zakończyło sie malowanie parowozu TKt48-143

Parowozownia Wolsztyn: Jedna lokomotywa już wyremontowana. C...

Zobacz także:

Tak będzie wyglądało Miasteczko Kolejowe!

Miasteczko Kolejowe w Wolsztynie. Parowozownia otrzyma drugie życie!

Neogotycki pałac w Chorzeminie szuka nowego właściciela.

Pałac w Chorzeminie może być Twój! Zobacz jak wygląda w środku

Morsy po raz kolejny tej zimy kąpały się w Jeziorze Wolsztyńskim

Grzegorz Olejarz przygodę z fotografią rozpoczął w 2005 roku.

Niesamowite zdjęcia z drona: "Spojrzeć z góry na świat" - Gr...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie