Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porady prawne Jacka Kowalskiego

MP
Porady prawne Jacka Kowalskiego
Porady prawne Jacka Kowalskiego Nadesłane
Cykl porad prawnych udzielanych przez radcę prawnego, Jacka Kowalskiego z Wolsztyna cieszy się dużym zainteresowaniem czytelników "Dnia Wolsztyńskiego". Właśnie dlatego będziemy publikować je także na naszym portalu internetowym. Dziś w poradach - co zrobić, kiedy pociąg się spóźnia?

Pomimo tego, że komfort podróży pociągiem się poprawia, że koleje przyspieszają oraz jeżdżą coraz bardziej punktualnie to zdarzają się przypadki, kiedy dochodzi do opóźnień pociągów. Mało kto jednak wie o tym, że tak jak w przypadku opóźnionych lotów samolotowych, w przypadku opóźnień pociągów pasażerowi przysługuje również rekompensata. Jednakże dopiero opóźnienie pociągu powyżej 60 minut powoduje powstanie uprawnienia pasażera do uzyskania rekompensaty wypłacanej przez przewoźnika. Ponadto wobec tego, że zakup biletu kolejowego to swoista umowa to w przypadku nienależytego jej wykonania każdy z pasażerów na zasadach ogólnych może dochodzić odszkodowania mającego na celu naprawę szkody powstałej w wyniku opóźnienia pociągu. Jeżeli opóźnienie pociągu na stacji docelowej wynosi od 60 do 119 minut to pasażerowi przysługuje rekompensata w wysokości 25% ceny zakupionego biletu. Natomiast, w przypadku kiedy opóźnienie przekroczy 120 minut wtedy rekompensata wynosi 50% ceny zakupionego biletu. Przyznanie takiej rekompensaty jest obowiązkowe, jeżeli opóźnienie pociągu w dojeździe do stacji docelowej przekracza 60 minut oraz w przypadku otrzymania przez przewoźnika pisemnej reklamacji. Reklamację należy wysłać pocztą lub złożyć osobiście w kasie biletowej. Jeżeli nie zostanie w niej wpisane, że pasażer oczekuje rekompensaty w formie pieniężnej przewoźnik zrealizuje rekompensatę najczęściej w formie bonu.Należy też wiedzieć, że roszczenie o rekompensatę przysługuje niezależnie od przyczyny opóźnienia pociągu. Stąd, nawet w sytuacji, gdy dane opóźnienie spowodowane jest działaniem siły wyższej lub innej okoliczności niezależnej od przewoźnika, przewoźnik będzie zobowiązany do wypłaty rekompensaty. Przewoźnik jest uprawniony do odmowy wypłaty rekompensaty wyłącznie, jeżeli jej wysokość nie przekroczy równowartości 4 euro.Powyższe regulacje mają zastosowanie do połączeń tzw. dalekobieżnych i niestety nie będą miały zastosowania dla pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych, czyli np. Kolei Wielkopolskich. Ograniczenia te nie mają jednak zastosowania w przypadku kiedy pasażer chce dochodzić roszczeń na podstawie ogólnych przepisów kodeksu cywilnego. W takiej sytuacji dochodzenie odszkodowania będzie wymagało udowodnienia poniesionej straty (np. poprzez przedstawienie rachunków) oraz wykazanie związku między faktem opóźnienia pociągu a powstałą szkodą.


Prognoza pogody na 20 lipca:

źródło: TVN Meteo/x-news.pl

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto