18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wolsztyn. Referendum odwoławcze

Roman Rzepa
Wniosek o referendum w sprawie odwołania władz Wolsztyna, został odrzucony. Autorzy wniosku zapowiadają odwołanie do sądu

Kilkumiesięczne starania grupy, która chciała odwołać burmistrza Wolsztyna i Radę Miejską mogą być daremne. Zdaniem Komisarza Wyborczego w Lesznie, wniosek w tej sprawie został złożony o jeden dzień za późno. Termin minął 17 lipca, a wymagane dokumenty trafiły do leszczyńskiego biura PKW w środę 18 lipca.

Zdaniem Artura Skorupińskiego przedstawiciela Referendalnej Grupy Inicjatywnej, złożenie wniosku w wymaganym terminie było niemożliwe z uwagi na nieobecność jakichkolwiek urzędników biura PKW w Lesznie. A. Skorupiński mówi, że był w siedzibie delegatury PKW w Lesznie we wtorek o godz. 14.50. Wszystkie drzwi były zamknięte. Powrócił do Wolsztyna i nadał pocztą paczkę. Inicjatorzy referendum byli przekonani, że liczy się data nadania a nie dostarczenia.

Czesław Jastrzębski dyrektor delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Lesznie mówi, że dokumenty należało dostarczyć osobiście we wtorek 17 lipca do godz. 15.00. Co więcej dyrektor przyznaje, że A. Skorupiński przybył do biura delegatury 17 lipca, ale dopiero o godz. 15.35. To zdanie podobno potwierdza oświadczenie pracownika firmy ochroniarskiej, który przebywał w budynku mieszczącym biura delegatury.

- Specjalnie ściągnąłem z urlopu pracownice biura, w celu sprawdzenia dokumentacji związanej z planowanym referendum w Wolsztynie – mówi Czesław Jastrzębski – Jeszcze w poniedziałek podczas rozmowy telefonicznej, przypominałem przedstawicielowi inicjatorów referendum o terminie złożenia dokumentów. Wyszliśmy z biura po godz. 15. Zakładaliśmy pracę do późnych godzin nocnych, gdyby ktokolwiek zadzwonił, że są w drodze i będą np. o godz. 15.30 wówczas poczekalibyśmy. Nie mieliśmy zamiaru uciekać przed kimkolwiek. Przegrali z czasem. Z wstępnych oględzin wynika, że dokumenty były przygotowane wzorowo.

- Oświadczamy, że w Krajowym Biurze Wyborczym Delegatura w Lesznie byliśmy we wtorek 17 lipca o godzinie 14.50 – mówi Artur Skorupiński - Na tablicy w urzędzie widniała informacja o tym, że biuro komisarza w Lesznie w tym dniu czynne jest do godz. 15.15. Weszliśmy na 2 piętro - gdzie wg informacji podanej na tablicy informacyjnej urzędu, komisarz zajmuje cztery biura. Niestety wszystkie były zamknięte. Na terenie urzędu rozmawialiśmy z tzrema osobami, jedną z nich był pracownik ochrony. Jesteśmy bardzo zdziwieni, że potwierdził w zeznaniach dla PKW, że z nim nie rozmawialiśmy. Poza budynkiem urzędu również przeprowadziliśmy rozmowy z kilkoma osobami wychodzącymi z urzędu w nadziei, że któraś z tych osób to komisarz wyborczy. Na szczęście mamy świadków, którzy przed sądem potwierdzą wiarygodność naszego przyjazdu o godz. 14.50 i pobytu na ternie budynku Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie. Jesteśmy przekonani, że przedwczesne opuszczenie miejsca pracy przez komisarza wyborczego w Lesznie było spowodowane ogólną niechęcią do inicjatywy przeprowadzenia referendum w Wolsztynie. Różnie można o tym myśleć. Dzisiaj wystąpiliśmy do Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu - delegatura Leszno o udostępnienie taśm z monitoringu w tym dniu - to może być dowód koronny i potwierdzenie naszej ważnej wizyty w Krajowym Biurze Wyborczym - delegatura Leszno. Wyrażamy również nadzieję, że kamery w tym dniu nie były wyłączone, a przekaz pozwoli na właściwy odczyt danych.

Więcej w tygodniku Dzień Wolsztyński we wtorek 31 lipca

Zobacz wcześniejszy artykuł

poniżej oświadczenie inicjatorów referendum:

PAŃSTWOWA KOMISJA WYBORCZA W WARSZAWIE

KOMISARZ WYBORCZY W LESZNIE
Delegatura Krajowego Biura Wyborczego w Lesznie

Dzień dobry,

w nawiązaniu do dotychczasowych pism PKW przedstawiamy, co następuje:

W dniu 14 maja 2012 r. Komisarz Wyborczy w Lesznie wydał postanowienie w sprawie odmowy przyjęcia powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum, a następnie w dniu 18 maja 2012 r. uchylił to postanowienie. Postanowienie z dnia 18 maja 2012 r. zostało przesłane inicjatorowi faksem w godzinach wieczornych dniu 20 maja 2012 r., a faktycznie doręczone, za pośrednictwem publicznego operatora pocztowego, w dniu 22 maja 2012 r. W naszej ocenie w realiach przedmiotowej sprawy, termin określony w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985, z późn. zm.) należy liczyć od formalnego powiadomienia inicjatora lub jego pełnomocnika o uchyleniu wcześniejszego postanowienia Komisarza wyborczego o odmowie przyjęcia powiadomienia ewentualnie od dnia przekazania tego postanowienia faksem.

Zatem, 60-cio dniowy termin upłynął bądź z końcem dnia 21 lipca 2012 r., jeśli przyjąć pierwszą wersję liczenia terminu, albo z końcem dnia 19 lipca 2012 r., jeśli przyjąć drugą wersję. Za takimi sposobami obliczania terminu przemawia szereg argumentów, w tym zwłaszcza zasada demokratycznego państwa prawnego urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej a więc postępującego lojalnie wobec obywateli, zasada transparentności i jawności działań organów publicznych. Ponadto godzi się zauważyć, że skoro z mocy art. 1 ust 2 ustawy o ref. lokalnym w zw. z art. 9 ust. 1 i 3 kodeksu wyborczego momentem wniesienia pisma do komisarza wyborczego jest jego faktyczny wpływ, to taka sama zasada tym bardziej powinna obowiązywać w drugą stronę. A więc chwilą powiadomienia inicjatora o uchyleniu wcześniejszego postanowienia o odmowie przyjęcia zgłoszenia powinien być moment przekazania mu tego postanowienia, a więc 22 maja 2012 r. Ale nawet gdyby przyjąć, że termin z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy rozpoczął bieg z chwilą przekazania decyzji Komisarza wyborczego w drodze faksu, to i tak upłynął on z końcem dnia 19 lipca 2012 r. Nie do przyjęcia jest pogląd, że 60 -cio dniowy termin, o jakim mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o ref. lokalnym, rozpoczął bieg z chwilą wydania postanowienia przez Komisarza wyborczego uchylającego swoje wcześniejsze postanowienia skoro w tym dniu jego treść nie została przekazana inicjatorowi. Przyjęcie takiego stanowiska przeczy podstawowym wartościom i zasadom obowiązującym w RP.

Niemniej w ocenie Inicjatora termin, o jakim mowa w art. 14 ust. 1 ust. o ref. lokalnym jest zachowany z chwilą złożenia przesyłki w palcówce operatora publicznego. Sens tego przepisu polega na tym, że po upływie 60 - cio dniowego terminu nie można zbierać podpisów. Składając listy podpisów w formie przesyłki pocztowej, od momentu oddania jej w palcówce operatora publicznego do czasu faktycznego doręczenia jej przez listonosza Komisarzowi wyborczemu, inicjator referendum nie miał możliwości poprawiania czy uzupełniania danych, w tym ilości podpisów. Godzi się również zauważyć, że przepis art 1 ust. 2 ustawy o ref. lokalnym stanowi, że przepisy ustawy - kodeks wyborczy stosuje się "odpowiednio". Jak wyjaśniono w licznych i powszechnie znanych wypowiedziach Sądu Najwyższego, termin "odpowiednio" oznacza "wprost", "ze stosownymi zmianami" -tj. z uwzględnieniem wykładni systemowej i "wcale". Art. 9 ust. 1 i 3 kodeksu wyborczego jest wyjątkiem od reguły, a więc musi być interpretowany ściśle, nie może być poddany wykładni rozszerzającej bez wyraźnego brzmienia ustawy. Zatem, skoro przepis ten reguluje składanie skarg, odwołań lub innych dokumentów (bez wskazania o jakie konkretnie chodzi) nie można uznać, że ma on "odpowiednie" (tj. wprost) zastosowanie do art 14 ust. 1 w zw. z art 22 ust 1 ustawy o ref. lokalnym.

tryb art. 22 ust. 6 ustawy o ref. lok.

REFERENDALNA GRUPA INICJATYWNA

Postanowienia o odrzuceniu wniosków referendalnych

Postanowienie Nr 22/12

Komisarza Wyborczego w Lesznie z dnia 24 lipca 2012 r.
w sprawie rozpoznania wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Andrzeja Rogozinskiego z funkcji Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji
Na podstawie art. 22 ust.4 w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku mieszkańców gminy Wolsztyn o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Andrzeja Rogozinskiego z funkcji Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji, złożonego w dniu 18 lipca 2012r. Komisarz Wyborczy w Lesznie
postanawia odrzucić wniosek

UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2012r. do Burmistrza Wolsztyna wpłynęło powiadomienia o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Andrzeja Rogozinskiego z funkcji Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji.
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) w dniu 9 maja 2012r. do Komisarza Wyborczego w Lesznie wpłynął drugi egzemplarz powiadomienia, o których mowa wyżej.
Z uwagi na wydanie przez Komisarza Wyborczego w Lesznie w dniu 14 maja 2012r. Postanowienia Nr 14/12 w sprawie odmowy przyjęcia powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum, a następnie w dniu 18 maja 2012r. uchylenie tego postanowienia (Postanowienie Komisarza Wyborczego w Lesznie Nr 16/12), termin określony art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) należy liczyć od dnia 18 maja 2012r.
W dniu 18 maja 2012r. Komisarz Wyborczy w Lesznie wystosował pisma do pełnomocnika inicjatora referendum gminnego Artura Laksa, w których potwierdził otrzymanie powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Andrzeja Rogozinskiego z funkcji Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji.
W dniu 18 lipca 2012r. do Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Lesznie wpłynął pisemny wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji, dostarczony przez przedstawiciela Poczty Polskiej.
Po przyjęciu wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum Komisarz Wyborczy w Lesznie stwierdził, że nie został dotrzymany przez Inicjatora Referendum termin określony w art. 14 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1, który minął w dniu 17 lipca 2012r.
Zgodnie z art. 9 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. -Kodeks wyborczy (Dz.U. Nr 21,poz. 112 z późn. zm.), w związku z art. 1 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.), jeżeli mówimy o upływie terminu złożenia wniosku Komisarzowi Wyborczemu, należy przez to rozumieć dzień złożenia dokumentu organowi wyborczemu. Natomiast na podstawie art. 9 § 3 ustawy -Kodeks wyborczy –jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, czynności wyborcze o których mowa w § 1 są dokonywane w godzinach urzędowania organów wyborczych.
W tej sytuacji wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Andrzeja Rogozinskiego z funkcji Burmistrza Wolsztyna przed upływem kadencji nie został złożony z zachowaniem terminów określonych w Ustawie o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.), a zatem podlega odrzuceniu.
Od niniejszego postanowienia inicjatorowi referendum służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Komisarz Wyborczy w Lesznie
/-/ Przemysław Strach

Postanowienie Nr 23/12

Komisarza Wyborczego w Lesznie z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie rozpoznania wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji

Na podstawie art. 22 ust.4 w związku z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku mieszkańców gminy Wolsztyn o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji, złożonego w dniu 18 lipca 2012r. Komisarz Wyborczy w Lesznie postanawia odrzucić wniosek

UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2012r. do BurmistrzaWolsztyna wpłynęło powiadomienia o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji.
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) w dniu 9 maja 2012r. do Komisarza Wyborczego w Lesznie wpłynął drugi egzemplarz powiadomienia, o których mowa wyżej.
Z uwagi na wydanie przez Komisarza Wyborczego w Lesznie w dniu 14 maja 2012r. Postanowienia Nr 14/12 w sprawie odmowy przyjęcia powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum, a następnie w dniu 18 maja 2012r. uchylenie tego postanowienia (Postanowienie Komisarza Wyborczego w Lesznie Nr 16/12), termin określony art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.) należy liczyć od dnia 18 maja 2012r.
W dniu 18 maja 2012r. Komisarz Wyborczy w Lesznie wystosował pisma do pełnomocnika inicjatora referendum gminnego Artura Laksa, w których potwierdził otrzymanie powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji.
W dniu 18 lipca 2012r. do Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Lesznie wpłynął pisemny wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji, dostarczony przez przedstawiciela Poczty Polskiej.
Po przyjęciu wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum Komisarz Wyborczy w Lesznie stwierdził, że nie został dotrzymany przez Inicjatora Referendum termin określony w art. 14 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1, który minął w dniu 17 lipca 2012r.
Zgodnie z art. 9 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. -Kodeks wyborczy (Dz.U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.), w związku z art. 1 ust. 2 ustawy o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.), jeżeli mówimy o upływie terminu złożenia wniosku Komisarzowi Wyborczemu, należy przez to rozumieć dzień złożenia dokumentu organowi wyborczemu. Natomiast na podstawie art. 9 § 3 ustawy -Kodeks wyborczy –jeżeli kodeks nie stanowi inaczej, czynności wyborcze o których mowa w § 1 są dokonywane w godzinach urzędowania organów wyborczych.
W tej sytuacji wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie odwołania Rady Miejskiej w Wolsztynie przed upływem kadencji nie został złożony z zachowaniem terminów określonych w Ustawie o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.), a zatem podlega odrzuceniu.
Od niniejszego postanowienia inicjatorowi referendum służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Komisarz Wyborczy w Lesznie
/-/ Przemysław Strach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto