Z fotowoltaiki jest zadowolonych 96 proc. użytkowników. Panele wybrało ponad 160 tys. Polaków

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Przez ostatnie 5 lat moc fotowoltaiczna w polskiej sieci wzrosła o 9000 proc. pxfuel.com
Fotowoltaika zdobywa w Polsce coraz większą popularność. Głównymi motywacjami do zakupu paneli są chęć zaoszczędzenia pieniędzy oraz ekologia.

Fotowoltaika to zakup, z którego zadowolonych jest 96 proc. użytkowników paneli – wynika z badania przeprowadzonego przez Oferteo.pl. Co więcej, 37 proc. użytkowników rozważa rozbudowę swojej instalacji. Pod koniec 2019 r. w panele fotowoltaiczne wyposażonych było prawie 3 proc. budynków mieszkalnych w Polsce.

Fotowoltaika cieszy Polaków. Wybieramy ją głównie dla oszczędności

Fotowoltaika od kilku lat stale zyskuje w Polsce na popularności. Według Urzędu Regulacji Energetyki w latach 2014–2020 moc fotowoltaiczna w sieci wzrosła o 9000 proc. Pod względem tempa przyrostu mocy plasuje to Polskę na piątym miejscu w Unii Europejskiej. Jak wyliczyło Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV, pod koniec 2019 r. w naszym kraju było ponad 160 tys. instalacji fotowoltaicznych – co oznacza, że panele znajdowały się na co 36. budynku mieszkalnym.

Ci, którzy zdecydowali się na fotowoltaikę, bardzo rzadko żałują zakupu. Badanie przeprowadzone przez Oferteo.pl na próbie 696 osób wykazało, że aż 96 proc. użytkowników paneli jest zadowolonych z ich zamontowania. Dodatkowo 37 proc. deklaruje, że w przyszłości powiększy swoją instalację.

Przyczyny zakupu paneli fotowoltaicznych w 2019 r.
Przyczyny zakupu paneli fotowoltaicznych w 2019 r. Oferteo.pl

Do montażu paneli najczęściej zachęcają Polaków (można było wybrać kilka odpowiedzi):

  • chęć zaoszczędzenia na kosztach energii – 84 proc. ankietowanych,
  • chęć ochrony środowiska – 57 proc.,
  • chęć skorzystania z nowoczesnych rozwiązań – 30 proc.,
  • pozytywne doświadczenia znajomych – 8 proc.

Na rynku fotowoltaiki największy ruch panuje od marca do maja – to w tym okresie fachowcy od montażu paneli otrzymują najwięcej zapytań od klientów. Popularny jest też montaż fotowoltaiki w czerwcu i lipcu.

Jaką fotowoltaikę wybierają Polacy?

Powierzchnia instalacji fotowoltaicznych wybieranych przez Polaków w 2019 r.
Powierzchnia instalacji fotowoltaicznych wybieranych przez Polaków w 2019 r. Oferteo.pl

Jak pokazało badanie Oferteo.pl, Polacy najczęściej decydują się na instalację fotowoltaiczną o mocy 6–10 kWp (kilowatt-peak), która rocznie produkuje od 600 do 1000 kWh prądu. W 2019 r. właśnie taką moc wybrała połowa ankietowanych. Z kolei 46 proc. zdecydowało się na słabszą instalację o mocy 2–5 kWp, która przy produkcji energii na poziomie od 200 do 500 kWh rocznie wystarcza do zaspokojenia potrzeb gospodarstwa domowego średniej wielkości.

Jeśli chodzi o powierzchnię paneli fotowoltaicznych, jedna czwarta z nas wybiera łączną powierzchnię 21–30 m kw. Niemal tyle samo Polaków, bo 23 proc., decyduje się na panele o łącznej powierzchni 11–20 m kw. Większe instalacje są zdecydowanie mniej popularne, zapewne z uwagi na koszty oraz brak tak dużego zapotrzebowania na energię.

Biurokracja przeszkadza, ale rynek rośnie

Mimo popularności fotowoltaiki realizacja takiej inwestycji nie zawsze jest łatwa. Jako główne trudności, z którymi trzeba było się zmierzyć, posiadacze instalacji wskazali:

  • biurokrację – 29 proc.,
  • znalezienie wykonawcy – 25 proc.,
  • wybór odpowiedniego sprzętu – 22,5 proc.
Trudności przy realizacji inwestycji fotowoltaicznej w 2019 r.
Trudności przy realizacji inwestycji fotowoltaicznej w 2019 r. Oferteo.pl

Można mieć nadzieję, że część z tych trudności okaże się przejściowa. W miarę dalszego szybkiego rozwoju tego segmentu rynku OZE powinno pojawiać się coraz więcej specjalistycznych firm zajmujących się fotowoltaiką, co ułatwi znalezienie fachowców i sprzętu.

Jak na razie nic nie zapowiada, by boom na fotowoltaikę w Polsce miał zbliżać się ku końcowi. Producentów i klientów nie powstrzymał nawet koronawirus – już pod koniec kwietnia instalacje sprzedawały się prawie tak dobrze jak przed pandemią. Jak szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej, w 2020 r. obroty na rynku fotowoltaiki będą o 25 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Do zakupu paneli zachęca m.in. program „Czyste Powietrze”, w ramach którego można uzyskać do 5000 tys. zł dofinansowania na montaż instalacji fotowoltaicznej.

Skok liczby mieszkań kupowanych za gotówkę

Wideo

Materiał oryginalny: Z fotowoltaiki jest zadowolonych 96 proc. użytkowników. Panele wybrało ponad 160 tys. Polaków - Nasze Miasto

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wmanipulowany

Na terenie sporej części kraju oferuje swoje usługi firma Rem Energy Sp. z o.o. (43-300 Bielsko-Biała, ul. Chochołowska 28, KRS 0000709078), m.in. montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej. Jednakże jej działanie jest dalekie od dobrej etyki biznesowej. Sprzedawcy oferując usługi Spółki i podpisując Umowę udzielają informacji, które nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością, co dopiero okazuje się na etapie montażu. Zniechęcają do rzetelnego zapoznania się z pełną treścią Umowy, jednocześnie przemilczając ważne jej fragmenty, które mogą mieć wpływ zarówno na proces montażu, jak i są bardzo istotne, przy ewentualnych przyszłych zgłoszeniach reklamacyjnych. Podobna dezinformacja ekipy monterów sprawia wrażenie celowości podejmowanych działań, by firma w przyszłości mogła formalnie odrzucić zgłoszenia reklamacyjne.

Chcąc skorzystać z rabatu musimy wpłacić w momencie podpisania Umowy 1400 zł na rzecz innego podmiotu. To Stowarzyszenie Błękitna Atmosfera (KRS 0000658262) działające pod tym samym adresem, co Spółka i mające tych samych właścicieli ! Po wpłacie otrzymujemy deklarację, w której jest zapis, że to było wpisowe do Stowarzyszenia i nie podlega ono zwrotowi w przypadku rezygnacji z członkostwa. W ten sposób, w przypadku chęci odstąpienia od Umowy (Prawo zapewnia taką możliwość przez 14 dni bez podawania przyczyny) możemy

stracić 1400 zł. Członkostwo w Stowarzyszeniu nie przynosi nam żadnych praktycznych korzyści w przypadku, gdy rezygnujemy z Umowy. To działanie wysoce nieetyczne i zwyczajnie jest obejściem Prawa. Kontakt na etapie namawiania sprzedawców na podpisanie Umowy oraz ustalania szczegółów projektu jest dobry. Po zatwierdzeniu projektu nagle się psuje, wiele maili zostaje bez odpowiedzi.

Pełne koszty zakupu i montażu instalacji są skalkulowane bardzo wysoko i nijak nie można ich wytłumaczyć. Brak wsparcia dla klienta, który nie jest specjalistą w zakresie fotowoltaiki i instalacji elektrycznych. Fotowoltaika to dobra inwestycja. Jej opłacalność zależy od cen energii elektrycznej, jakie będą w przyszłości. Zależy jednak także od kwoty jaką wydaliśmy na zakup i montaż instalacji. Na każdym etapie współpracy (pokaz, podpisanie umowy, projekt, montaż) brak profesjonalizmu. Przeglądając historię Rem Energy nie mamy gwarancji, jak długo Spółka utrzyma się na rynku, przynajmniej pod aktualną nazwą.

Tym samym gorąco odradzam i przestrzegam mieszkańców powiatu przed korzystaniem z usług Rem Energy Sp. z o.o. Zdecydowanie namawiam na poszukanie innej firmy na lokalnym rynku.

Kilka linków związanych z firmą:

https://www.remenergy.pl

https://www.blekitnaatmosfera.com

https://www.imsig.pl/krs/0000709078

https://aleo.com/pl/firma/limber-net-sp-z-oo-krakow

https://rejestr.io/krs/709078/rem-energy

O
Olgierd

My tez zadowoleni. Z paneli i montażu. U nas robiła to firma Intelectro z całą instalacją smart home. Także sporo rozwiązań, rozdzielnia na pół piwnicy, ale dużo korzyści

Dodaj ogłoszenie