Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Wolsztyn: Jak rozwiązać problem z zasięgiem komórki?

Marcin Paczkowski
Problem z zasięgiem sieci komórkowej
Problem z zasięgiem sieci komórkowej PD
Gmina Wolsztyn: Jak rozwiązać problem z zasięgiem komórki? Po likwidacji wieży w Świętnie, wiele osób, które mają swoje telefony czy internet w sieci Plus ma problemy z zasięgiem. Czy w tej sytuacji można rozwiązać umowę? Co może zrobić klient? Na te pytanie odpowiada nam Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej z Warszawy.

" Przedmiotem umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w sieci ruchomej jest realizacja usług w obszarze, w którym zapewniany jest zasięg dostawcy, co z kolei determinowane jest dostępnością odpowiedniej infrastruktury telekomunikacyjnej wykorzystywanej przez tego dostawcę usług. Dostępna dla użytkownika usługa mobilnej prędkość transmisji (sygnału) uzależniona jest od występującego na danym obszarze i w danym momencie (czasie), poziomu zasięgu i dostępnej technologii transmisji np. GPRS, HSDPA lub LTE. Jeżeli dana umowa gwarantuje określone prędkości transmisji w ramach konkretnej technologii, np. LTE, wówczas skorzystanie z tych prędkości będzie możliwe przez użytkownika, w przypadku gdy będzie on przebywał w zasięgu LTE.

Główna zaleta usługi mobilnej to możliwość korzystania z niej w dowolnym miejscu znajdującym się w zasięgu sieci wybranego operatora. Nie oznacza to jednak gwarancji identycznego zasięgu i parametrów usługi w każdej lokalizacji. W ramach podpisywanych umów o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych oraz regulaminów, stanowiących integralną część tych umów, dostawcy usług zobowiązują się do świadczenia usług wyłącznie w ramach zasięgu sieci operatora oraz jego możliwości technicznych, przewidując tym samym możliwość występowania w miejscu zamieszkania abonenta czynników, które mają wpływ na pogorszenie zasięgu sieci lub całkowity brak dostępu do określonej technologii, np. w sytuacji, gdy modernizowany jest nadajnik lub nadajnik zostanie uszkodzony czy usunięty.

Jeżeli zasięg sieci danego dostawcy jest niedostateczny do świadczenia lub korzystania z usługi w danym miejscu, nie oznacza to, iż dostawca usług zaprzestał ich świadczenia na rzecz abonenta. Specyfika bezprzewodowego dostępu do sieci telekomunikacyjnej jest przyczyną, dla której operatorzy nie są w stanie zagwarantować zasięgu w każdym miejscu, co uzależnione jest od wielu czynników, tj. ukształtowania terenu, zmienności naturalnych warunków propagacji fal radiowych oraz typów zabudowy, odległości urządzenia końcowego użytkownika (telefonu, tabletu, laptopa) od nadajnika sieci.

Warunki umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych regulują także różnego rodzaju uprawnienia abonenta, w tym prawo do złożenia reklamacji. Ze względu na fakt, iż abonenci bardzo często korzystają z usług mobilnych w miejscu zamieszkania lub wykonywania działalności gospodarczej, pogorszenie lub brak zasięgu sieci w tych miejscach może stanowić podstawę do złożenia przez abonenta reklamacji, zakończonej bardzo często uznaniem przez dostawcę usług roszczeń reklamacji i przyznaniem stosownej rekompensaty, na przykład w formie upustu na abonamencie albo dodatkowego pakietu minut lub danych.
Niemniej jednak pogorszenie lub brak zasięgu sieci w jednej, konkretnej lokalizacji nie jest natomiast podstawą do rozwiązania umowy bez ponoszenia z tego tytułu negatywnych konsekwencji finansowych (zwrot udzielonych ulg), czy też do zaprzestania opłacania faktur za usługi telekomunikacyjne, w szczególności gdy operator zarejestrował logowania abonenta do sieci, a ilości pobranych danych wykazał w szczegółowym wykazie połączeń. Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest umową zobowiązaniową dla obu jej stron. Dostawca usług zobowiązany jest do pozostawania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych na warunkach określonych w umowie, natomiast abonent ma obowiązek terminowo opłacać wystawiane z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych faktury.

Bez względu na powyższe nie ulega jednak wątpliwości, iż każdy z operatorów powinien dołożyć wszelkich starań, aby zasięg jego sieci na danym terenie był jak najlepszy, a prędkość transmisji danych zadowalająca. Niemniej rynek telekomunikacyjny działa na zasadach wolnorynkowych, a usługi telekomunikacyjne są usługami komercyjnymi i podlegają jedynie ogólnym regulacjom w zakresie ochrony konsumentów i konkurencji. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni inwestują w rozwój sieci i technologie w konkretnych lokalizacjach, jeśli istnieje uzasadnienie biznesowe, iż przychód z usług świadczonych klientom pokryje koszty inwestycji.
W opisanym przypadku nie znamy przyczyny, dla której dany nadajnik został usunięty i czy usunięto go na stałe. Być może przyczyna usunięcia nadajnika nie leży po stronie spółki, a np. właściciela terenu czy gminy. Może też wynikać z decyzji biznesowej przedsiębiorcy.

Jednocześnie informuję, że UKE wystąpi do operatora z prośbą o informację, jakie były przyczyny demontażu wieży, w kontekście zapewnienia jakości usług."


Księżniczka Charlotte i książę George to potomkowie Kate i Williama, członków brytyjskiej rodziny królewskiej. Dzieci towarzyszą rodzicom w większości podróży reprezentacyjnych. Każde ich oficjalne wyjście jest szeroko komentowane. Wszystko przez to, że Charlotte i George to niezwykle towarzyskie i zabawne rodzeństwo. Jak ich nie kochać?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto