Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa płatnego parkowania będzie rozszerzona. Pomysł poparli radni. Zobacz, gdzie będą płatne parkingi

Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
W planach jest utworzenie bezpłatnego parkingu na 40 miejsc wzdłuż torowiska
W planach jest utworzenie bezpłatnego parkingu na 40 miejsc wzdłuż torowiska Natalia Krawczyk
Jeszcze w tym roku strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona o ul. Słodową, Dworcową i część Dąbrowskiego. Burmistrz tłumaczy, że zmiana podyktowana jest ciągłym deficytem miejsc parkingowych w centrum Wolsztyna – również w tej części miasta, gdzie zlokalizowanych jest wiele obiektów użyteczności publicznej. Odmiennego zdania jest starosta, który twierdzi, że rozszerzenie strefy płatnego parkowania, a tym samym ograniczenie bezpłatnego postoju powinno nastąpić w momencie oddania do użytkowania projektowanego bezpłatnego parkingu wzdłuż torowiska.

Miejsc parkingowych wciąż brakuje

Justyna Mikołajewska, naczelniczka wydziału komunalnego wskazuje, że propozycja zmiany obszaru objętego strefą płatnego parkowania jest związana z rozszerzeniem o dwie podstrefy - żółtej, czyli tej drugiej, jeśli chodzi o hierarchię ważności - o ulice Dworcową, fragment ulicy Dąbrowskiego pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Dworcową a ulicą Słodową oraz rozszerzenie podstrefy C (zielonej) o ulicę Słodową i fragment ulicy Dworcowej, począwszy od wiaduktu nad torami kolejowymi, a skończywszy na skrzyżowaniu z dojazdem do drogi krajowej nr 32.

- Ciągle powtarzamy, że borykamy się z deficytem miejsc parkingowych w całym centrum Wolsztyna również w tej części miasta, gdzie jest wiele obiektów użyteczności publicznej, począwszy od nowo oddanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, a skończywszy na wiele innych instytucjach jak np. przychodnia lekarza rodzinnego, cala sieć marketów, obiektów usługowych, użyteczności publicznej. Sytuacja braku jakichkolwiek ograniczeń do parkowania w tych miejscach powoduje, że na ten moment miejsc kompletnie brakuje

- mówi Justyna Mikołajewska.

Czytaj

Jako że gmina przejęła pas przylegający do torowiska kolejowego przebiegający wzdłuż ulicy Dworcowej, a także od wiaduktu kolejowego w kierunku rampy kolejowej, zaplanowano wykonanie tam bezpłatnego parkingu, który będzie liczył około 40 miejsc. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kierowcy już pozostawiali tam pojazdy na dłużej.

- To przedsięwzięcie nie znalazło się w tegorocznym budżecie gminy, ale zakładamy, że jak tylko będzie taka możliwość, to zadanie zostanie zrealizowane. Projekt i pozwolenie na budowę już jest, natomiast nie powoduje to braku możliwości parkowania w tym miejscu. Oczywiście z mniejszym komfortem, ponieważ nawierzchnia jest w nieciekawym stanie, natomiast nie planujemy tam ograniczać możliwości parkowania

- wyjaśnia.

Starostwo jest przeciwko rozszerzeniu płatnej strefy parkowania

Justyna Mikołajewska przeczytała pismo, które wpłynęło 30 marca do ratusza od wicestarosty Mariusza Silskiego, który w imieniu starosty Jacka Skrobisza zaopiniował negatywnie rozszerzenie strefy płatnego parkowania o ulice Dworcową, Dąbrowskiego i Słodową.

- Proponowane rozwiązanie dotyczy obszaru, gdzie znajduje się wiele obiektów użyteczności publicznej w tym nowo oddane Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Rozszerzenie strefy płatnego parkowania, a tym samym ograniczenie bezpłatnego postoju dla osób pozostawiających samochody na wiele godzin i dojeżdżających komunikacją publiczną do zakładów pracy, szkół na terenie innych miejscowości powinno nastąpić w momencie oddania do użytkowania projektowanego bezpłatnego parkingu wzdłuż torowiska

- wskazuje wicestarosta w przeczytanym przez Justynę Mikołajewską piśmie.

Ile gmina zarobi na rozszerzeniu strefy płatnego parkowania?

Średnie wpływy z podstrefy B mogą wynieść 8118 zł miesięcznie, a z podstrefy C - 7260 zł, z czego dla gminy czysty dochód z obu stref szacuje się na ponad 6000 zł. Jak zaznaczono, sprawą drugorzędną są orientacyjne planowane wpływy z tego tytułu. Burmistrz Wojciech Lis wyjaśnia, że na celu mają wymuszenie rotacji, a nie kwestię finansową.

- To, że występują przy ulicy Dworcowej instytucje, obiekty użyteczności publicznej powinno nas zobligować do wprowadzenia rotacji samochodów, żeby jak najwięcej użytkowników dróg i tych obiektów mogło zaparkować możliwie jak najbliżej. To, co widzimy, to jest bolączka nie tylko Wolsztyna - samochodów przybywa, a miejsc parkingowych jest mniej. Zdaję sobie sprawę, że każdy chciałby jak najbliżej zaparkować, ale tu mówimy o wymuszeniu rotacji, nie chodzi nam o kwestię finansową

- mówi Wojciech Lis.

Rozstrzygnięcia przetargowe obowiązują do końca września, a zmiany mają wejść w życie 1 października 2021 roku. Temat poruszany jest znacznie wcześnie z racji, że nowy lub obecny oferent będzie musiał się przygotować - zgrać sieć informatyczną, ale i uzgodnić ewentualny kształt parkomatu z konserwatorem zabytków.

Czytaj

Bezpłatny parking dla samochodów elektrycznych

Burmistrz wskazuje, że właściciele samochodów elektrycznych mogą parkować za darmo w strefach płatnego parkowania wyznaczonych na drogach publicznych. Nie jest wymagane do tego żadne dodatkowe oznaczenie naklejką czy tablicą. Jak dodaje naczelniczka wydziału komunalnego, kierowcy mogą złożyć jednak wniosek o właściwie oznakowanie samochodu.

Radni przegłosowali uchwałę 14 głosami

- Jak ktoś przyjeżdża na kilka godzin do Wolsztyna, to jak zaparkuje nawet na bezpłatnym miejscu, to nie ma dalej niż 5 minut, żeby się przejść. Wiąże to się też z ruchem rowerowym. Na pewno jestem za tym, abyśmy poszerzyli tę strefę

- mówił radny Mariusz Przybyła.

W tej sprawie zabrał głos także radny Artur Strażyński, który również jest za rozszerzeniem strefy płatnego parkowania. Zwraca uwagę na płatną strefę parkowania przy ulicy Strzeleckiej.

- Czy radni nie zastanowiliby się nad tym, aby strefa przy szpitalu nie była objęta strefą żółtą tylko strefą zieloną? Nie chodzi nam o zarabianie pieniędzy, a wymuszenie rotacji. Jest to specyficzna strefa parkowania i ludzie tam dla przyjemności nie parkują

- zaznacza.

Justyna Mikołajewska wyjaśniła, że wynika to z wniosku ówczesnego wicestarosty i dyrektora szpitala.

- W strefie zielonej można kupić sobie abonament i parkować cały czas. Propozycja wypłynęła głównie ze szpitala

- wyjaśniła.

14 radnych głosowało za przyjęciem uchwały. Natomiast Krzysztof Rozynek, Maria Piosik, Stefan Piechocki, Krzysztof Bocer wstrzymali się od głosu.

Zobacz także

Osobówka zderzyła się z pociągiem

Tłoki: Czarne BMW zderzyło się z pociągiem. Znamy najnowsze ...

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wolsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto